fbpx

Globale indeksfond, hva skal jeg velge?

All informasjon på Investorkilden er veiledende. Reklame: Siden innholder lenker fra samarbeidspartnere. Mer innhold på sosiale medier: Instagram Twitter
Til min fondsportefølje ønsker jeg et godt fundament. Egenskapene jeg ser etter er stor diversifisering (lav risiko), lav kostnad og lite vedlikehold. Globale indeksfond passer perfekt til dette. Hvor stort fundamentet skal være relativt til resten av porteføljen er jeg ikke sikker på. Er det 50 % eller 90 %? Når jeg tenker på det, tenker jeg at fordelingen kan se noe sånn ut (oppfordrer alle til å komme med tanker og idéer rundt dette):

60 % bredde globale indeksfond.
20 % andre indeksfond (asia, utviklingsland, norden etc.)
20 % aktive fond (sjømat, teknologi, fornybar energi etc.)

Se også: De beste teknologifondene.

Planen min for øyeblikket er som følger. Sette opp en god fondsportefølje, spare månedlig (her må jeg ta i betraktning at pengene skal bli værende der i lang tid, 10, 20, 30 år, dette er ikke boligsparing, ny mac sparing eller annet lignende som mest sannsynlig skjer innen 10 år), og deretter gå tilbake til aksjeplukking (med et høyt fokus på læring). Jeg skal på ingen måte risikere brorparten av sparepengene i enkeltaksjer nå.

Hvilket globale indeksfond skal jeg velge?

Jeg bruker Nordnet og de tilbyr følgende globale indeksfond med egenskapene jeg ser etter.

Her er Excel ark med informasjon jeg bruker

Verdipapirfond

  • KLP AksjeGlobal Indeks V
  • DNB Global Indeks
  • KLP AksjeVerden Indeks
  • Storebrand Indeks – Alle Markeder

ETF (Exchange-traded-fund)

  • iShares Core MSCI World UCITS ETF
  • Xtrackers MSCI AC World UCITS ETF
  • Xtrackers MSCI World UCITS ETF

Globale indeksfond følger ofte MSCI World eller MSCI ACWI. Indeksene fanger de tykke linjene i verden. Storebrand, KLP og DNB fjerner selskaper fra indeksen som bryter med retningslinjene de har satt (mest sannsynlig helt like retningslinjer), men det er kun KLP som sier hvem selskapene er. Selskapene ser du her. Jeg ringte DNB for å høre om deres liste er tilgjengelig, men de holder den internt. Usikker på hvorfor.


Besøk Investorkilden nettbutikk


Mer om de globale aksjeindeksene

MSCI World
Denne indeksen følger mellomstore og store selskaper i 23 utviklede land. 29. juni besto indeksen av 1643 selskaper. Cirka 60 % av kapitalen var investert i USA.

Les mer om indeksen her.

aksjeindeks

Alle utviklede land:

Australia, Østerrike, Belgia, Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Irland, Israel, Italia, Japan, Nederland, New Zealand, Norge, Portugal, Singapore, Spania, Sverige, Sveits, UK og USA.

MSCI ACWI (all country world index)

Denne indeksen følger mellomstore og store selskaper i 23 utviklede land og 24 utviklingsland. 29. juni besto indeksen av 2781 selskaper. Cirka 53 % av kapitalen var investert i USA.

Les mer om indeksen her.

aksjeindeks

Alle utviklede land:

Australia, Østerrike, Belgia, Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Irland, Israel, Italia, Japan, Nederland, New Zealand, Norge, Portugal, Singapore, Spania, Sverige, Sveits, UK og USA.

Alle utviklingsland:

Brasil, Chile, Kina, Colombia, Tsjekkia, Egypt, Hellas, Ungarn, India, Indonesia, Korea, Malaysia, Mexico, Pakistan, Peru, Filippinene, Polen, Russland, Qatar, Sør-Afrika, Taiwan, Thailand, Tyrkia and De Forente Arabiske Emirater.

MSCI ACWI

Xtrackers MSCI AC World ETF

KLP AksjeVerden Indeks

Storebrand Indeks – Alle Markeder

MSCI World

KLP AksjeGlobal Indeks V

DNB Global Indeks

Ishares Core MSCI World UCITS ETF

Xtrackers MSCI World UCITS ETF

Kostnadsbildet

Jeg kan si med en gang etter å ha sett på kostnadene at ETF’ene utgår.

[table id=4 /]

Selvom to av ETF’ene har lavest kostnad så er det en vekslingskostnad som drar ned fondene kostnadsmessig. Jeg må betale 0,25 % i vekslingskostnad når jeg kjøper og selger. Det betyr at de blir relativt dyrere enn verdipapirfondene. Og i tillegg må det betales kurtasje når man kjøper og selger ETF’er (siden de handles som vanlige aksjer). Hva slags avtaler du har med din nettmegler må du sjekke selv, men for meg betyr dette at ETF’ene utgår.

Hele verden eller kun utviklede land?

Nå er spørsmålet, hvilken av indeksene vil jeg følge? Enkelt, MSCI ACWI. Husk, dette er fundamentet i porteføljen og skal være bredt. I steden for 23 land så får jeg 47 land.

KLP AksjeVerden Indeks eller Storebrand Indeks – Alle Markeder?

Kostnadsmessig er de så og si helt like, så det er ikke en avgjørende faktor. De oppgir forskjellig forventet relativ volatilitet, KLP oppgir 0,75 % og Storebrand 1,5 %. Dette er kjent som tracking error og betyr hvor mye de forventer å være forskjellig fra aksjeindeksen.

Storebrand oppgir dette som hovedgrunnene til avviket fra indeksen: Eksklusjoner (ESG), kontantbeholdning, skatt, reinvestering av utbytte og eventuelle innslag av mindre investeringer med lavere likviditet. De sier at hovedbidraget til avviket er eksklusjoner. Jeg regner med dette er likt for fondene.

KLP er den eneste banken som oppgir hvilket selskaper som ekskluderes, selvom selskapene som ekskluderes sannsynligvis er de samme for alle bankene setter jeg pris på at de oppgir det.

Av disse grunnene velger jeg KLP AksjeVerden Indeks. Eneste forskjellene er lavere forventet volatilitet og de oppgir selskaper de ekskluderer. Avkastningsmessig vil de med stor sannsynlighet gi meg akkurat det samme, men jeg måtte finne noe for å skille dem.

Hvilket globale indeksfond bruker du som fundament i porteføljen? Og mer spennende, hvor stor andel har fondet? 

Les også: Aksjer og Aksjehandel

22 thoughts on “Globale indeksfond, hva skal jeg velge?

  • juli 28, 2018 kl 8:30 pm
    Permalink

    Jeg synes det er problematisk at ikke fondstilbyderne opplyser at alle fond som følger verdensindeksen har i all hovedsak besår av amerikanske aksjer.
    Jeg løser det med å ha relativt lav andel verdensindeks og i tillegg ha emerging markets, Europa, Asia og Norden. Da blir diversifiseringen mye bredere.

  • juli 29, 2018 kl 11:21 am
    Permalink

    Er helt enig i hva du sier, jeg liker ikke at amerikanske aksjer tar så stor plass. Det blir et relativt stort bet på Amerika. En av grunnene til at jeg byttet fra DNB Global Indeks (60 % amerikanske aksjer!)

    Jeg vil gjøre det samme du som har gjort. I tillegg til MSCI ACWI, vil jeg bygge meg opp i Norden med Superfondene og indeksfond fra andre verdensdeler (EM, Asia, etc.). Vet ikke helt hvilket vekting de forskjellige verdensdelene burde få. Må se nærmere på det.

    Fant en interessant artikkelen vedrørende vektingen av Amerikanske aksjer: https://www.economist.com/finance-and-economics/2017/04/08/americas-disproportionate-weight-in-global-stockmarket-indices.

  • juli 30, 2018 kl 12:13 am
    Permalink

    Enig i det attikkelen beskriver, det er akkurat dette scenariet jeg har tenkt på.

    I min zeroportefølje har jeg nesten bare amerikanske utbytteaksjer så det er enda en grunn til å ikke være særlig vektet i amerikanskdominert verdensindeks.

    Må igjen få skryte av deg at di tar opp temaer jeg er opptatt av.

  • juli 30, 2018 kl 7:55 am
    Permalink

    Ja, da har du enda en god grunn til å vekte mindre mot Amerika. Dette er et spennende og vanskelig spørsmål! 🙂

  • juli 30, 2018 kl 11:24 am
    Permalink

    Takk for supert innlegg! Jeg funderer også på fordelingen i min portefølje for tida, så dette er nyttig lesing🙂 Har spart månedlig i KLP AksjeVerden Indeks et par år nå, og for 1/2 år siden begynte jeg å spe på litt med KLP Fremvoksende Markeder for å få en enda større eksponering mot disse markedene. For tida investerer jeg 3000 kroner månedlig i førstnevnte, og 500 kroner i sistnevnte. Om det er et klokt valg, får tida vise😉

    Resten av sparingen min går foreløpig på «høyrentekonto». I tillegg har jeg et par enkeltaksjer.

  • juli 30, 2018 kl 11:45 am
    Permalink

    Hei:D Takk for kommentaren, det var interessant! Bra du fant det nyttig =) Sammensetningen av fondsporteføljen er det jeg tenker mest på for tiden, veldig vanskelig spørsmål. Tror det er smart å spre litt mer utover ja, Amerika tar mye plass.

    Til alle som leser kommentarfeltet, anbefaler bloggen til Sam 🙂 http://www.balansere.no

  • juli 30, 2018 kl 11:47 am
    Permalink

    Tusen takk for anbefalingen, Investorkilden! Kommer til å skrive om mine tanker rundt sammensetning av fond og bankinnskudd på bloggen etter hvert😊

  • juli 31, 2018 kl 10:28 am
    Permalink

    Jeg er for tiden all inn i KLP AksjeGlobal Indeks V, men jeg kommer nok til å ende opp med denne fordelingen etterhvert:

    80% – KLP AksjeGlobal Indeks V
    20% – KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

    Jeg tror det kan være en relativt vedlikeholdsfri portefølje (jeg liker å ha det enkelt). I tillegg er kostnadsnivået på KLP fond veldig hyggelig!

  • juli 31, 2018 kl 3:23 pm
    Permalink

    Fordelingen mellom Global og EM tenker jeg en del på. KLP AksjeVerden Indeks sikter på å ha 10 – 15 % MSCI EM som du sikkert vet. Når du legger til KLP AksjeFremvoksende med KLP AksjeGlobal så har vi samme fond, bare at du kan velge fordelingen selv, lurte på å gjøre det samme. Hvorfor landet du på 20 % EM?

    Helt enig hva du skriver på slutten. En enkel fondsportefølje er noe jeg egentlig også ønsker, mulig jeg gjør det mer komplisert enn det trenger å være ved å fordele sånn jeg har gjort (60 % globale indeksfond, 20 % verdensdeler indeksfond, og 20 % aktive sektorfond).

  • august 1, 2018 kl 1:05 pm
    Permalink

    Kanskje det blir litt overlapp mellom Global og Fremvoksende Markeder? Har ikke satt meg 100% inn i innholdet.

  • august 1, 2018 kl 2:31 pm
    Permalink

    Takk for et ryddig og informativt innlegg.

    Jeg har også brukt en del tid på å finne ut hvordan jeg ønsker å allokere grunnporteføljen min, uten å ha klart å konkludere med noe til nå.

    Jeg legger ved link til en oversikt jeg lagde over mulige sammensetninger av fond og/eller ETFer, inkl. instant x-ray fra Morningstar i tilfelle det er interessant.

    Det er verdt å merke seg at jeg kun har inkludert ETFer det er mulig å kjøpe kurtasjefritt (med spareavtale) hos Nordnet, som også kan plasseres på ASK, selv om dette betyr fortløpende beskatning av utbytte (noe jeg må sette meg mer inn i). Det betyr imidlertid ikke at man slipper unna kurtasje når ETF-eierandeler skal selges om 30 år eller så, så det må jo med i beregningen + vekslingskostnader (både ved kjøp og salg?).

    https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=604420

  • august 1, 2018 kl 5:28 pm
    Permalink

    KLP AksjeGlobal og KLP Fremvoksende Markeder overlapper ikke. AksjeGlobal følger 23 utviklede land og Fremvoksende Markeder følger 24 utviklings land. KLP AksjeVerden Indeks består av 85 – 90 % KLP AksjeGlobal og 10 – 15 % KLP Fremvoksende Markeder. Så vi vil ha samme portefølje, men du kan velge vektingen av fremvoksende markeder, mens jeg må følge hva markeder sier.

  • august 1, 2018 kl 6:01 pm
    Permalink

    Bra det er nyttig 🙂 Har aldri brukt Instant X-ray før, det er jo kjempe bra! Porteføljene du har satt sammen er super interessante, første er jo billigere en KLP AksjeVerden Indeks, og gir akkurat det samme. Man må dog gjøre vektingen selv og følge opp. Anbefaler alle å sjekke ut filen du la med.

    Med tanke på ETF, har man Mini prismodell så betaler man minimum 49 kroner i kurtasje eller 0,2 % av beløpet. Sannsynligvis vil man ha såpass stor portefølje om 30 år at 0,2 % av salgsbeløpet må betales. Det er betydelig. I tillegg kommer vekslingskostnaden på 0,25 % ved salg, hvis du har Valutakonto betaler man 0,075 %.

    Har man Normal prismodell betaler man minimum 99 kroner eller 0,1 % av beløpet.

    Alle disse tingene gjør ETF’er utfordrende kostnadsmessig hvis man vil ha hele verden.

    Jeg har ikke konkludert med hvordan fondsporteføljen min skal være, men den blir til as we go de neste månedene. Hvis jeg bytter over til KLP AksjeGlobal og Fremvoksende markeder så blir det 30 % billigere enn KLP AksjeVerden Indeks, utfordringen blir at jeg må velge vekting selv. Eller skal jeg betale 0,09 % i løpende kostnader for å slippe å vekte selv? Det må jeg finne ut isåfall.

  • august 1, 2018 kl 9:53 pm
    Permalink

    Ja, det var virkelig lærerikt å teste de forskjellige testporteføljene med x-ray!

    Om vi tar utgangspunkt i en årlig rebalansering vil det jo ikke være store jobben å rebalansere en portefølje på to fond – det blir litt (men ikke mye) mer styr med de andre jeg testa med, og jeg er helt ærlig ute etter en grunnportefølje som krever så lite som mulig av velikehold, samtidig som jeg gjerne ønsker å holde kostnadene så lave som mulig.

    Sånn det ser ut til nå lener jeg nok mot en indeksfondløsning heller enn ETF, men tar meg tid til å undersøke litt mer før jeg handler.

  • august 1, 2018 kl 10:07 pm
    Permalink

    Enig. Jeg kan godt betale litt mer for en enklere portefølje jeg slipper å vedlikeholde i noen særlig grad. Håper å høre hva du finner ut av, hvor kan jeg følge deg? Liker nettsiden din veldig godt, veldig brukervennlig!

  • august 8, 2018 kl 1:11 pm
    Permalink

    Inntil videre har jeg ingen egen del på nettsia hvor jeg holder folk oppdatert på egen portefølje, men mulig det kommer en bloggdel i fremtiden en gang.

  • desember 7, 2018 kl 1:32 pm
    Permalink

    Hei. Ramlet over denne da jeg søkte på beste Globale indexfond i dag, og vil bemerke noe. Grunnen til at jeg søkte var at jeg sjekket konas DNB Global index sin performance ift index i dag, og fant endel dårlig nytt. Hittil i år var de 3,48% bak den inderen de måler seg med, og annualisert de siste 7 årene lå de 0,89% bak index. Er det noen som kan forklare meg om det er rimelig eller ikke? Regner med de 0,31% i årlig kostnad er innbakt i dette så over tid sitter vi igjen med 0,58% dårligere enn index da i snitt hvert år. Det skulle vel ikke være noen grunn til å gjøre det så mye dårligere over så lang tid med volalitet på 0,75%. Da har man vært ekstremt «uheldig» over lang tid. Sjøl sitter jeg i egenkomponert portefølje som de siste to årene har gjort 36% v 26% i osebx indexen (hvor jeg utelukkende investerer). DNB Global har de siste to årene hostet opp ca 17%.

  • desember 29, 2018 kl 1:37 pm
    Permalink

    Flott artikkel. Har du tenkt på at KLP Aksjeverden er dyrere enn selv å kombinere KLP AksjeGlobal Indeks V og KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II? Aksjeverden koster 0,3 prosent og har en fordeling der 85-90 prosent går til globalt og 10-15 prosent til framvoksende. Ved å i stedet selv fordele med 85/15 betaler du bare 0,2 prosent for de globale aksjene og 0,3 prosent kun for de 15 prosentene du investerer i framvoksende. I Aksjeverden må du helt unødvendig betale 0,3 prosent også for de 85-90 prosentene du kunne spart litt billigere.

  • januar 24, 2019 kl 6:43 pm
    Permalink

    Hei 🙂 Takk! Ja, merket meg det. Grunnen til at jeg valgte KLP Aksjeverden er for å slippe rebalanseringen som må gjøres, er ikke stoor jobb, men nok til at jeg valgte en lettere vei 🙂

  • Tilbakeping: GLOBALE INDEKSFOND - 5 Spennende Indeksfond Porteføljer!

  • Tilbakeping: Hvilket Teknologifond er Best? - Analyse av Teknologifond!

Kommentarfeltet er stengt